internet
Internet

Kaspersky Lab i vodeći svetski psiholozi savetuju kako zaštititi žrtve sajber maltertiranja

Sajber maltertiranje, oblik maltretiranja koji se dešava posredstvom digitalne tehnologije, je postalo ozbiljan problem. Svako četvrto dete starosti između  12 i 17 godina je iskusilo neku vrstu sajber maltretiranja*. Posledice mogu biti ozbiljne: deca postaju povučena i tajanstvena, njihov učinak u školi postaje lošiji, a mogu postati i agresivni, depresivni pa čak i skloni samopovređivanju.

internet

Ali, čak i ako se dete suoči sa problemom ove prirode, roditelji, pružanjem podrške u pravom trenutku i iniciranjem razgovora o samom problemu, mogu dosta pomoći. Želimo da što više roditelja bude upućeno u to šta je zapravo sajber maltretiranje, kako da prepoznaju početne znake i kako da se izbore sa problemom.

Iako internet predstavlja virtuelnu mrežu, ne mogu se sve njegove pretnje rešiti samo pomoću kompjuterske tehnologije. Neke stvari se jednostavno ne mogu zaustaviti ili zabraniti, a sajber malteretiranje je jedna od njih. Međutim, samo zato što ne možemo uvek zaštititi decu od ovih pretnji, ne znači da ne možemo da im pomognemo. U saradnji sa dečijim psiholozima širom sveta, kompanija Kaspersky Lab je osmislila savete o pružanju podrške žrtvama sajber maltretiranja.

Lisa Rajt (Lisa Wright), jedan od osnivača edukativne inicijative Webiket.com koja se bori protiv sajber maltretiranja, komentariše kako da rešimo problem sajber maltretiranja: „Zapamtite da  uspostavljanje poverenja i iskreni razgovori u ranoj fazi predstavljaju prve korake ka rešavanju problema sajber maltertiranja. Nakon toga, neophodno je da se izvrši procena situacije i da se na osnovu nje razvije strategija za rešavanje samog problema sajber maltertiranja, ali i emotivnog stanja vašeg deteta”.

Ovo su neki od saveta:

  1. Budite uvek uz njih, bez predrasuda i osuda, već samo pokazujte ljubav. U ovom trenutku, neophodno im je da čuju da ćete biti tu da ih podržavate bez obzira na to šta se događa ili šta su uradili.
  2. Ne umanjujte značaj incidenta. U ovom trenutku, to je najvažnija stvar u životu Vašeg deteta. U stanju emotivne ranjivosti oni neće biti u mogućnosti da racionalno posmatraju problem, tako da treba da im stavite do znanja da razumete ozbiljnost situacije i da je njihov bol potpuno opravdan.
  3. Još uvek nije pravo vreme za racionalnu diskusiju. Ne iznosite sumnju da je dete izazvalo tu situaciju, čak i ako je to istina. To može stvoriti barijeru i Vaše dete može pomisliti da ga ne razumete.
  4. Neophodno je da postoji iskreno saosećanje. Važno je da Vaše dete shvati da Vi razumete kako se ono oseća. Objasnite mu da ste i sami bili u sličnim situacijama, možda ne na internetu, već uživo, i da je bilo jako teško. Ne govorite da ste više patili ili da ste smogli snage da se sami izborite sa tim. Recite da ste u tom trenutku samo želeli da vas neko sasluša, razume i bude sa vama.
  5. Tek nakon što ste pridobili poverenje vašeg deteta, a za ovo je neophodno vreme i nikako ga ne treba požurivati, možete da počnete da razgovarate o incidentu. Nemojte sumnjati u ono šte će Vam Vaše dete ispirčati. Pustite dete da povede priču, da Vam ispriča o problemu sopstvenim rečima. Važno je da dete samostalno podeli svoj problem sa Vama.

Sumirajući ove smernice, Keron Malen (Caron Mullen), sajber psiholog, je izjavila: „Sajber maltretiranje je složen problem koji zahteva različite pristupe. Strateški pristup pružanju podrške emotivnom stanju deteta je veoma bitan. Kao kratkotrajno rešenje, dostupni su praktični saveti kako da pomognete detetu da se na pozitivan način izbori sa najtežim momentima bez pribegavanja rešenjima koje mogu pogoršati problem. Dugoročni cilj je da deca izgrade određenu vrstu izdržljivosti na ovakve situacije, omogućujući im da se izbore sa problematičnim društvenim situacijama bez posledica na njihovu psihu. Međutim, prvi i najvažniji korak jeste da roditelj pridobije poverenje deteta kako bi dete moglo da podeli problem, i da zatim zajedno rade na kreiranju plana za njegovo rešavanje”.

 

Tokom diskusije o ovom problemu, Aleksandar Erofejev (Alexander Erofeev), glavni marketing direktor u kompaniji Kaspersky Lab je izjavio: „Reči, iskrene reči, ljubavi i podrške, mogu da pomognu. Ovo je ključna stvar koju želimo da promovišemo u našoj borbi protvi sajber maltertiranja. Ovo nije samo naše mišljenje: tako misle i brojni svetski psiholozi koji su uključeni u našu kampanju. Sajber maltretiranje postoji svuda gde ima pristupa internetu – a to podrazumeva praktično čitavu planetu. Zbog toga želimo da roditelji širom sveta znaju kako da se adekvatno izbore sa ovim problemom”.

Kao deo kampanje protiv sajber maltretiranja, kompanija Kaspersky Lab je lansirala novi interaktivni portal Words Can Save koji sadrži informacije o ovom problemu i služi kao vodič za roditelje u otkrivanju prvih znakova sajber maltretiranja kod svog deteta. Portal wordscansave.me pomaže roditeljima da razumeju koliko je bitno da budu pored svoje dece i da im pruže podršku pravim rečima.

Leave a Reply