Internet

Pisci protestuju protiv Amazona

Više od sto nemačkih pisaca pridružilo se američkim kolegama i potpisalo otvoreno protestno pismo protiv Amazona. O razlozima sukoba sa internet-gigantom, ali i o odgovornosti čitalaca, za DW govori pisac Džon fon Difel.

DW: Koje argumente su nemački autori izneli protiv poslovne prakse Amazona?

Džon fon Difel: U Nemačkoj već nekoliko meseci traje konflikt između Amazona i izdavačke kuće Bonier. Moglo bi se reći da je to manja verzija konflikta koji je u SAD poprimio veće, holivudske dimenzije. Razdor je nastao zbog monopola koji Amazon ima u SAD, gde postoji veliki sukob između tradicionalnih izdavača i prodaje preko interneta. U Nemačkoj, taj konflikt je manji, ali ne i beznačajan. U SAD se bitka vodi oko popusta na kupovinu. Amazon pokušava da ostvari sve veće popuste, zarad sopstvene dobiti, dok ceo izdavački sektor grca. U Nemačkoj, za izdanja kuće Bonier obično je potrebno više vremena za dostavu, a njihovi autori su sve niže na listama bestselera. Sumnja se da Amazon zapravo manipuliše tim listama. Ako uzmete u obzir jaku poziciju Amazona na tržištu, razumljiv je i određen nivo zloupotrebe te moći.

Možemo li uporediti sukob u SAD uzmeđu Amazona i velikog izdavača kao što je Hačet, sa konfliktom u Nemačkoj između tog internet giganta i izdavača Bonier? Da li Amazon vrši pritisak i na nemačko tržište knjiga?

Da, i nemačko tržište je u pitanju. Bonier je jedan od primera koji je isplivao na površinu. Drugi slučajevi su za sad ostali manje poznati javnosti. Jasno je da je porast moći Amazona promenila način pregovaranja, kao i da odluke nas potrošača utiču na tržište. Mnogo je onih koji su suviše lenji da se prošetaju do knjižare i više vole da im se knjige isporuče na kućna vrata. Naš konformizam je stvorio to čudovište. Mi smo podržali monopol, a on sad koristi svoju snagu za što veći sopstveni profit.

Da li to znači da je poslednje protestno pismo zapravo i poziv čitaocima da razmisle o svojim potrošačkim navikama?

Da, jer to je faktor na koji može pogoditi osetljivo mesto Amazona. Bez potrošača teško će mu biti da opstane. Ako naše otvoreno pismo dođe do onih koji kupuju knjige, to će biti Ahilova peta za Amazon. Sve što želim da kažem jeste da bi ljudi trebalo da budu svesniji šta rade prilikom kupovine i kako uvek prate jake kuće.

Takvo stanje nije ništa novo. Zašto je baš sad protest uhvatio maha?

Mislim da je to povezano sa strahom. Ko će da se usudi da napadne diva? Zato je toliko vremena trebalo da uopšte dođe do protesta. A i izdavačke kuće više vole da vode bitke iza zatvorenih vrata kako ne bu ugrozile posao. Istovremeno, postoji i strah među piscima, siguran sam da tu nisam izuzetak. Ko smo mi? Šta je Amazon? Pokret organizovan od strane američkih pisaca važan je da nam da hrabrosti da kažemo ono što imamo.

Da li ste sreli pisce koji imaju ugovor sa izdavačkom kućom Bonier i koji su već bili u podređenoj poziciji zbog Amazona?

Na neka izdanja Boniera morali ste dugo da čekate na isporuku. Moguće je da je tu došlo do manipulacija. Smatram da je to moguće u ovakvoj konfliktnoj situaciji, kao i da će Amazon, kao internet-gigant, učini sve što je u njegovoj moći. Kao poslovni ljudi, oni ponekad hoće da pokažu zube.

Kolko je trebalo piscima da se organizuju?

Nemački centar za pisanje i nemačke Asocijacije izdavača i prodavaca knjiga preuzeli su inicijativu, poslali elektronska pisma piscima, a lista potpisnika brzo se popunila. Ja sam odmah rekao da želim da učestvujem u tome i potpisao se.

Da li osećate da ste kompromitovani od strane Amazona?

Do pre nekoliko nedelja, nisam mnogo razmišljao o tome jer nisam nailazio na prepreke od strane Amazona. Ali kada razgovarate sa poslovnim ljudima, koji vide širu sliku stvari, zabrinete se za budućnost, jer je Amazonov monopol u stalnom porastu. Zato smatram da bi trebalo da učinimo više na suprotstavljanju tom trendu i zato sam odlučio da se aktiviram.

Da li postoji realna šansa da se internet div zaustavi?

To zavisi od svih nas, ne samo od pisaca već i od čitalaca. I to se ne odnosi samo na Amazon, već i na naše kupovne navike generalno. Volimo da se pretvaramo da smo bespomoći, ali zapravo mi smo ti čije od čijih odluka profitiraju monopoli kao što je u ovom slučaju Amazon. Zato je ovo poziv i potrošačima da obrate pažnju gde sve kupuju. Mi zapravo možemo učiniti mnogo u oblikovanju sveta u kome živimo.

Da li možemo zamisliti svet bez Amazona?

Amazon je internet prodavnica i nije jedina. Amazon je dobar za one koji ne izlaze iz kuća. Za one koji pak izlaze i prošetaju do obližnje knjižare da naruče knjigu, nema problema. Ne morate da idete do pošte da podignete knjigu. Života je bilo i pre Amazona, pa će ga biti i posle. izvor: DW

Leave a Reply