Safer Internet Day 2015
Internet

Saveti za zaštitu od prevara na internetu – Safer Internet Day

Safer Internet Day“ je inicijativa za promociju sigurnog, odgovornog i pozitivnog korišćenja digitalnih tehnologija koja se svake godine obeležava drugog dana druge nedelje u drugom mesecu. Nastala je davne 2004. godine, sa prvom akcijom u 2005. godini, a danas se obeležava u više od 100 zemalja. „Odigraj svoju ulogu za bolji internet“ tema je koja je globalno aktuelna ovog 9. februara.

safer internet dayIako su najmlađi milenijalsi prva asocijacija na digitalnu ekipu, realnost je da svi živimo na dva paralelna fronta – jedan oflajn i drugi koji je onlajn. Siguran internet je zajednička potreba i obaveza, a naše onlajn ponašanje treba da bude odgovorno, sa poštovanjem, razumevanjem i integritetom.

Pridružite se inicijativi „Safer Internet Day“ tako što ćete podeliti vest dalje sa prijateljima, a u nastavku pročitajte naše savete za sigurno onlajn bančenje:

 

  • Kada kupujete onlajn proverite pouzdanost e-prodavnice, na primer preko www.trustpilot.com
  • Nikada ne šaljite i ne potvrđujte lične podatke, kao što su broj računa, broj kartice, datum isteka ili PIN putem mejla, telefona ili društvenih mreža.
  • Ako ulazite u lične/poverljive podatke putem veb stranica, uvek proverite da li postoji sigurnosna brava na vašem pretraživaču. Ako dobijete upozorenje o “nepouzdanom sertifikatu” uvek izaberite “ne”
  • Podatke o vašoj kreditnoj kartici (broj računa, datum isteka kartice) koristite isključivo na stranicama kojima verujete. Ove podatke nemojte slati mejlom niti ih unosite na pop-up reklame.
  • Čuvajte se fišinga – fišeri šalju mejlove, ređe zovu telefonom, lažno se predstavljajući kako bi dobili i zloupotrebili poverljive podatke. Ako vam stigne mejl u kome se navodni zaposleni banke raspituju o vašim ličnim podacima, na primer o platnoj kartici ili podacima za #ErsteNetBanking, budite posebno oprezni. Banka vam nikada neće tražiti korisničke podatke, PIN ili instalaciju nekog alata putem mejla jer je sve ove podatke preuzela prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa. Obavezno proverite autentičnost mejla, čak iako se link može činiti ispravnim, pre klika proverite pravu destinaciju na koju vodi i to tako što ćete pozicionirati kursor iznad linka i videti kako glasi adresa stranice na koju vas usmerava. Detaljnije o fišingu pročitajte u blogpostu Oprezno na pecanju.
  • Najbezbedniji način da pristupite našem #ErsteNetBanking je preko zvaničnog sajta banke. Koristite samo one internet konekcije za koje ste sigurni da su bezbedne – ne preporučujemo javno dostupne internet veze kojima je moguće pristupiti bez šifre. Ne koristite paralelno internet pretraživač ili držite aktivnu drugu internet stranicu istovremeno dok ste ulogovani na elektronsko bankarstvo. Izlogujte se iz aplikacije odmah po završetku rada.
  • Ako koristite mobilno bankarstvo, #ErsteMbanking, postavite automatsko zaključavanje i lozinku za pristup telefonu. Koristite samo pouzdane aplikacije za preuzimanje (download), instalirajte antivirusni program, a usluge poput Bluetooth-a i GPS-a isključite kada ih ne koristite. Ne otvarajte dokumenta, video fajlove, aplikacije i linkove od nepoznatih pošiljaoca. U slučaju gubitka ili krađe mobilnog telefona pored mobilnog operatera odmah obavestite i Banku.
  • Čuvajte poverljive podatke (korisničko ime, lozinka ili broj kartice) na bezbednom mestu jer se podaci snimljeni na računaru ili mobilnom telefonu špijuniranjem mogu saznati.
  • Odmah proverite izvode i fakture kreditne kartice i proveravajte redovno svoje transakcije, najmanje jednom mesečno. Razmislite i o korišćenju SMS obaveštenja kako biste imali informacije o transakcijama u realnom vremenu.
  • Lozinka ne treba da sadrži lične podatke, kao što su datuma rođenja, broj telefona, adresa i slično, niti PIN broj ili reči iz rečnika. Predlažemo da kreirate lozinku koja je dugačka najmanje 8 karaktera, koja sadrži velika i mala slova, brojeve i specijalne karaktere. Menjajte lozinku svaka tri meseca, a onu koju koristite za elektronsko bankarstvo ne koristite za logovanje na druge stranice (mejl, društvene mreže isl). Isključite automatsko snimanje lozinke u podešavanjima vašeg internet pretraživača.
  • Ako dođe do gubitka ili krađe vaše kartice, kontaktirajte banku u najkraćem roku na 021/677.21.16. Telefon za blokadu kartice i prijavu bilo kakvih sumnjivih aktivnosti na raspolaganju vam je 24/7 tokom cele godine.

Leave a Reply