Mobile

Lenovo osvaja i tržište mobilnih uređaja

„Lenovo je najbolja kompanija na svetu kada je u pitanju balansiranje inovacije i efikasnosti“, ili barem tako tvrdi Jang Juanking, predsedavajući kompanije.

Kompanija je sasvim sigurno demonstrirala svoju beskompromisnu efikasnost održavajući cene niskim i otimajući deo po deo tržišta od velikih Zapadnih rivala. Lenovo je nedavno nadmašio HP kao najbolji prodavac desktop računara širom sveta. Kompanija je takođe uspela da poveća svoj udeo na globalnom tržištu smartfona.

Sve ovo, Lenovo je postigao bez narušavanja svog finansijskog zdravlja.

lenovo-a850

Prihodi su porasli za 14 odsto, 38.7 milijardi dolara, u odnosu na prošlu godinu, a kompanija je na kraju marta u kešu imala 3.5 milijardi dolara, dok je do kraja aprila ova cifra povećana za još 1.5 milijardi dolara.

Ovo su svakako odlične vesti za investitore, koji su u poslednje vreme počeli da u pitanje dovode kompanijinu strategiju iako strani investitori već godinama favorizuju njene deonice – delom zbog velike podrške države, a delom zbog toga što kompanija isporučuje zacrtane ciljeve.

Međutim, krajem januara, desio se jedan dramatičan trenutak – kompanija je najavila dve neočekivane kupovine i to u svega par dana razmaka.

Prva kupovina, vredna 2.3 milijarde dolara, odnosila se na deo IBM-a koji proizvodi niskobudžetne kompjuterske servere. Ovi serveri bi trebalo da unaprede kompanijino poslovanje sa korporativnim klijentima.

Druga kupovina, znatno kontroverznija, bila je 2.9 milijardi dolara vredna akvizicija Motorole Mobility od Googlea.

„Imamo dugu tradiciju pretvaranja kompanija koje gube novac u blago“, bio je odgovor na kritike.

lenovo-s6000

Kada je Lenovo kupio neprofitabilni IBM-ov kompjuterski biznis 2005. godine, mnogi su sumnjali u to da će kompanija uspeti da učini nešto sa ovim premijum brendom, ali to je upravo ono što se desilo.

U pitanju je verovatno jedina kineska kompanija koja je razvila odličan marketinški instinkt. Lenovo sada pravi ozbiljan novac zahvaljujući IBM-u, ali i domaćem tržištu gde kupci cene i prepoznaju Lenovo brend.

Finansijski uspesi firme su impresivni, ali nad budućnošću kompanije i dalje vise dva pitanja. Prvo: Kako će kompanija nastaviti da pravi novac dok se PC tržište smanjuje?

Drugo: Kako može da se trka sa Appleom i Samsungom na tržišti smartfona?

Čini se da je ključ za ovo prost – inovacija.

Većina stručnjaka smatra da mobilna revolucija znači da će desktop i laptop kompjuteri morati da tavrše na smetlištu istorije. Međutim, Jang se ne slaže sa ovim: „Ovo je i dalje velika industrija, a sa inovacijom će doći i dalje razvoj“.

On se oslanja na dugu listu funkcija na kojima kompanija radi: duži život baterije, tanji i lakši dizajn, bolji ekrani osetljivi na dodir…

Izazovi koji Lenovo očekuju na tržištu smartfona su još izazovniji. Kineski rivali nude smartfone koji koštaju ispod 100 dolara i otežavaju čak i mobilnim divovima da ostvare neki ozbiljniji uspeh.

Jang međutim, insistira da ništa od toga na duže staze neće biti profitabilno, dok su Lenovo uređaji već sad popularni van Kine.

Ipak, kako kompanija planira da se nadmeće sa inovativnošću globalnih divova?

U ovom trenutku, kompanijini uređaji i dalje ne nude pravi premijum kvalitet. Čak i kada je kompanija pokušala da prodre na druga tržišta, bila je prinuđena da plati 25 odsto zarade vlasnicima patenata koje je koristila u svojim premijum uređajima.

Ovo sa finansijskog stanovišta predstavlja određeni problem, pošto kompanije u kini ne plaćaju više od 2 odsto zarade vlasnicima patenata.

Zato je kompanija u poslednja dva meseca „pokupila“ hiljade smartfon patenata od NEC-a, dok kupovina i dogovor oko Motorole Lenovou daje pristup patenata koje je Google zadržao bez plaćanja autorskih prava. Sada, tvrdi Jang, ulazak na velika tržišta poput SAD će kompaniju koštati svega 10 odsto prihoda od smartfona.

Ovaj pragmatični pristup nam daje uvid u način na koji Lenovo nastavlja sa svojim inovacijama.

Sposobnost Lenovoa da preporađa kompanije, sprovodi strategije i prevazilazi prepreke može se nazvati štedljivom inovacijom.

U pitanju je ideal ka kom streme mnogi, ali ga ostvaruju retki.

Leave a Reply