ODRŽAN OSMI DIGITAL DAY: Presek stanja digitalne industrije u Srbiji i ditigalnih trendova u svetu

Pod sloganom New Signal 8 i 9. maja u Jugoslovenskom Dramskom Pozorištu održana je  najveća i najznačajnija regionalna konferencija o digitalnom i interaktivnom marketingu Digital day. Svoja iskustva o aktuelnim industrijskim trendovima u svetu izneli su predavači i učesnici panela koji su eksperti  marketinga i digitalnih medija, stratezi, donosioci poslovnih odluka, kreativni umovi, vizionari i tehnološki geek-ovi.

Na otvaranju konferencije,  gospodin Igor Žeželj, CEO  Wireless Media i Chairman of the Board IAB Serbia je rekao da je sada najvažnije da se napravi jedan presek  koji će pokazati gde se  nalazi naša digitalna industrija. Istakao je da je naš grad prepoznao Digital Day konferenciju  kao veoma bitnu.  „Mislim da nam ovo partnerstvo omogućava da u sledećim godinama Digital day postavimo kao nezaobilazni digitalni događaj na mapi ovog dela Evrope. Kroz to partnerstvo smo uspeli da Digital day uključimo u digitalizaciju u kulturi, koja je za sve nas neizmerno važna,” kazao je Žeželj.

Rezultate istraživanja ADEX o digitalnoj advertajzing potrošnji  predstavio je gospodin Rade Tričković, Managing Director u agenciji Httpool. Tržište online oglašavanja u Srbiji u 2017. godini iznosi 29,5 miliona evra. “To je divan napredak. On pokazuje rast tržišta online oglašavanja u odnosu na 2016 za 25 posto“, objasnio je i dodao da smo uprkos tome još daleko od evropskih proseka. U Evropi je, recimo oglašavanje na mobilnim uređajima već prestiglo TV. Kada govorimo o vrsti oglašavanja najveći udeo u oglašavanju ima displej (26%), nakon toga search (22%), a “classifieds” oglasi učestvuju sa 19%, tj. preko tri miliona evra.

Tričković je napomenuo da poseta korisnika preko mobilnih uređaja u Srbiji značajno raste, ali ne i prihod od oglašavanja na istim. Video, oglašavanje na mobilnim uređajima i social advertajzing su generatori rasta tržišta. “ Mobilni “ advertising u odnosu na prethodnu godinu  beleži rast od čak 98% i njegov udeo je 12,99 miliona evra. Dok video u ukupnoj vrednosti online oglašavanja učestvuje sa 44%.

Predavanje o eko sistemu i digitalnim trendovima održao je Konstantin Kamaras, predsednik borda direktora IAB Evropa. On je naveo da se dešava revolucija kvaliteta. Više nego ikada akcenat se prebacuje na kvalitet, a ne na kvantitet, kao što je to bilo do sada. „Na tržištu su trenutno 3+1 sile: revolucija kvaliteta, zagrevanje hajpa i rebelans lanca vrednosti,“ kazao je. Govoreći o značaju uvođenja GDPR-a, rekao je da će on doneti manji broj raspoloživih podataka, ali će oni biti kvalitetniji.”Advertajzing zavisi od kritične mase, a kritična masa ima zahteve i standarde, koje treba utvrditi. Plaćeni sadržaj donosi novi nivo veze između izdavača i korisnika. Izdavači koji prave premijum sadržaj imaju ogromnu šansu i neki od njih će postati mega-love brendovi” – naveo je Kamaras.

Ana Anđelić, Chief Brand Officer brenda Rebeca Minkoff, u svom izlaganju govorila je kako dizajn utiče na odluku kupca da kupi proizvod. “Moja teorija je da brend čine njegovi mediji. Moderni brendovi ne daju atribute brenda medijima, nego grade identitet kroz jednu po jednu interakciju sa potrošačima. Najmoderniji brendovi danas su toliko bliski svojim potrošačima da zajedno sa njima uspevaju da stvore zajednički identitet i senzibilitet,” kazala je.

Netflix je napravio 76.897 različitih žanrova. ” Brendovi poput Amazona, Netflixa su u poziciji da zadovolje sve želje potrošača. I sad svi ostali brendovi moraju to da jure, jer su korisnici na to navikli”, rekla je. Brendovi treba da se posvete razmišljanju o celokupnom iskustvu koje pružaju potrošačima.

 

Oli Ozborn, direktor marketinga EMEA, VICE, rekao je da je za njih najinteresantnija društvena mreža Snapchat jer se uklapa u  sadržaj koji plasiraju, budući da njeni korisnici tu svakodnevno dele slike i videa iz života. Rekao je da oni imaju 456 miliona user reach-a u Africi, a  173,6 miliona globalno. Takođe, napravili su svoj brend tako što su organizovali svoj produkcijski tim pa mogu da proizvode veliku količinu vertikalnih videa koji se šeruju na Snapchat-u. To im je donelo relevantnost na toj platformi koja prihvata takav video.

Johann Wrede, global vice president strategic marketing, SAP Hybris, govorio je o marketingu sa svrhom, o tome zašto je važan i kako ga postići. Po njemu, on je univerzalna potreba svih i koja služi kao dobar motiv. “60 procenata milenijalsa traži poslodavce koji imaju jasnu svrhu svog rada. Mi gradimo kulturu svrhe”, naveo je. “Zbog toga se o biznisu mora razmišljati globalno. Pomažemo svetu da bolje funkcioniše i unapređujemo živote ljudi. Bavimo se inovacijama da bismo pomogli korisnicima naših usluga”. – rekao je Wrede. Da bi biznis kojim se neko bavi postao najbolji,  najvažnija stvar je znati ko je tvoja publika i definisati svrhu odnosno ciljeve.

Marijana Prpić, Head of Industry for Adriatic Region iz Google-a, objasnila je kako digitalni način razmišljanja može transformisati biznis i šta veštačka inteligencija donosi u ovom biznisu.”Savremeno doba nosi mnoge mogućnosti i njih treba iskoristiti kako bi se sa postojećim budžetom ostvarili najbolji rezultati”, navela je. Važno je  iskoristiti sve mogućnosti pametnog targetiranja. “Nije bitan samo zadnji klik, nego i kako se dotle stiglo”, kazala je Prpić.

Politika Google-a pogubna je za poslovanje izdavača, rekao je Brian Morrissey, urednik Digiday-a.  “Oni su izdavače koji imaju paywalls terali da objavljuju tri besplatna članka dnevno, inače ih neće indeksirati i prikazivani u pretrazi. Tek nedavno su pod pritiskom promenili takvu politiku”, naveo je.

Facebook je zatvorio social gaming industriju kada su utvrdili da im igre više nisu u interesu.

I Google i Facebook su primeri toga kako velike kompanije diktiraju uslove na tržištu. Izdavači uvek rade ono što platforme žele, dodao je. Uprkos tome, dobra vest je da postoji  održivost medija iako se dotle još nije stiglo.

Greg Mroczkowski, public policy manager IAB Europe, govorio je o uvođenju GDPR-a i istakao da ta nova regulacija u vezi sa čuvanjem podataka neće kočiti ekonomsku aktivnost, nego će za određene učesnike na tržištu predstavljati prednost. “Zaštita podataka je veoma važna”, kazao je. “Najveći evropski advent kanal je digital. On je veći od televizije. Advertajzeri troše  oko 42 miliona evra na digitalni advertajzing, a čak 1,5 milion poslova je povezan s advertajzingom.”

Ako ne možete da nađete nešto što će činiti vaš brend, nađite ono što je Vaš antibrend, poručio je Chapin Clark Executive Vice President njujorške agencije R/GA. Činjenica je da mnogi brendovi ne znaju kako da predstave sebe  na društvenim mrežama. “Ako nemaš odgovor na to ko si ti, možda treba da kažeš ko nisi”, dao je savet onima koji ne znaju da se brendiraju.

Branislav Perić, osnivač digitalne konsultantske kuće WITH digital orchestration, rekao je da su podaci najvažnija stvar. Svi su danas na Facebook-u i Google-u i tu ostavljaju mnogo podataka. “U budućnosti će podaci biti vredniji od novca”- rekao je Perić.

O tome kako jurnjava za novim stvarima može da nanese štetu govorio je Steve Dool, novinar i brend consultant. Prevelika potreba za nečim novim može da utiče loše na posao. “Postavlja se pitanje da li trčiš za novim jer je novo, ili zato što ti treba?” Kao primer, naveo je Gucci. “Umesto da se fokusiraju na redovne inovacije, najuspešniji brendovi su često oni koji favorizuju jasan i dosledan tok brendiranja koji se može postepeno rafinirati, pre nego se stvori konstantno plasiranje novih”.

 

Frederik Karlstrom, kreativni director studia C&CO, govorio je o tome šta je vrednost. Naveo je da neke stvari mogu biti i vredne i skupe, ali da takođe postoje i jeftine stvari koje su vredne. “Vrednost se dešava s kupcem. Koliko kupaca zanima neka roba toliko je vredna.”

Kompanije, po njemu, sada moraju da počnu da se bave aktivnom komunikacijom proizvoda, usluga, prodajom i marketingom istovremeno, a često i da reaguju u realnom vremenu.

“Ono što brendu daje pravu vrednost su ljudi, kupci. Oni svoja iskustva upoređuju i na osnovu njih čine nove poteze”.

Pored predavanja posetioci su mogli da prisustvuju i zanimljivim panelima, a teme su bile: e-commerce, biznis transformacija, digitalizacija u kulturi, uvođenje GDPR-a, kako izgraditi community i napraviti savršen media mix, koja je budućnost medija…

Konferenciju je zatvorila izvršna direktorka IAB Serbia, Danka Trbojević. Osim što se program konferencije odvijao istovremeno u dve stale, ove godine je Digital Day po prvi put trajao dva dana, pri čemu su se na kraju drugog dana dodelile nagrade za najuspešnije digitalne kampanje i projekte, Mixx Awards.