Tehno - Nauka

Leteći automobili uskoro uobičajena stvar?

Opet zastoj na putu? Nema problema – uključite krila na automobilu i jednostavno poletite! Ta luda ideja mogla bi u budućnosti da postane stvarnost. Trenutno se na njenom ostvarenju radi u 17 projekata širom sveta.

Zamislite da živite u Nišu, a radite u Novom Sadu. Svaki dan biste do radnog mesta morali da vozite više od 300 kilometara i naravno isto toliko da biste se vratili kući. Da imate leteći automobil, za takav put trebalo bi vam najviše dva sata.

Tu ludu, futurističku ideju u stvarnost žele da pretvore naučnici koji rade na ukupno 17 projekata širom sveta. Među njima je MyCopter, projekat Evropske unije. U njemu učestvuje šest evropskih univerziteta i naučnih instituta – između ostalih i institut „Maks Plank“ za biološku kibernetiku kao i Nemački centar za istraživanja vazdušnih i svemirskih letova. Evropska unija taj projekat dotira sa oko 3,4 miliona evra.

Istraživači su četiri godine radili na konceptu izrade letećeg automobila. Protekle nedelje, oni su u Braunšvajgu predstavili svoje rezultate među kojima je i nova vrsta volana pomoću kojeg se helikopterima može upravljati isto kao i automobilima. „Piloti su bili sasvim zadovoljni“, kaže Štefan Lefedag, jedan od naučnika na tom projektu. On dodaje da se ti volani upravo ugrađuju u helikoptere kako bi se još bolje testirali.

Ne preostaje još mnogo posla

Svih 17 projekata imaju jedan zajednički cilj: stvoriti vozilo koje bi moglo da se kreće kako po zemlji tako i u vazduhu. Preduzeće „AeroMobil“ iz Bratislave na nedavno održanoj Konferenciji budućnosti „Pioneers“ u Beču predstavilo je svoj najnoviji prototip. Reč je o vozilu „AeroMobil 3.0“ koje je već uspešno prošlo testiranje na putu i u vazduhu. Navodno je potrebno napraviti samo još jedan korak i iz tog modela može da nastane onaj završni, spreman za tržište. Šef firme Stefan Vadoš navodi da ljudi zapravo već stotinu godina pokušavaju da naprave leteće automobile i to širom sveta. „Ali ovaj naš primerak je nešto posebno. On u sebi objedinjuje sasvim običan automobil i sasvim običan avion. Posebno je i to što taj objekat vrlo brzo iz jednog može da postane ono drugo“, kaže Vadoš.

Sportski automobil s krilima

„AeroMobil 3.0“ izgleda kao neki luksuzni sportski automobil. On ima ugrađena krila i točkove, tu je i automatski pilot, kao i padobran. Pokreće se na običan benzin, a za poletanje i sletanje potrebno mu je samo malo čvrste površine – dovoljan bi bio samo omanji travnjak. „Povezati automobil i avion nije baš jednostavan zadatak. Automobil mora da bude težak, avion što lakši…“, kaže Vadoš.

Nakon čitavog niza testova i predstavljanja na Konferenciji u Beču, tvorci „AeroMobila 3.0“ moraju još da obave jednu važnu stvar: da dobiju potrebne dozvole za saobraćaj na evropskim putevima i po evropskom vazdušnom prostoru.

Velike prepreke

Jan Lesinski, profesor za transportnu tehniku i automobile na Slovačkom tehničkom univerzitetu u Bratislavi, oduševljen je tehnikom koja stoji iza letećih automobila. Ali on lično ipak ne očekuje da će „AeroMobil“ uspeti da dobije potrebne dozvole, niti da će leteći automobili uskoro postati masovno prevozno sredstvo. „Ideja da u slučaju zastoja na putu jednostavno uključimo krila i poletimo, zvuči super. Ali šta će se dogoditi ako recimo leteći automobili budu sačinjavali deset odsto celokupnog saobraćaj? Kada bi se automobili kretali na visini između 20 i 100 metara, onda bi nam bila potrebna nova i jasna pravila bezbednosti“, ukazuje Lesinski.

Vlasnici letećih automobila bi isto tako trebalo da budu istovremeno i dobri vozači i piloti koji bi osim toga morali da budu veoma dobro organizovani kako bi se dogovorili ko će i kada da vozi i leti. „Definitivno nisam pesimista kada je reč o takvim projektima, ali mislim da je malo verovatno da ćemo u bliskoj budućnosti moći da na sve strane vidimo leteće automobile“, kaže on. S njim se slaže i Štefan Lefedag. On je u Braunšvajgu ovih dana rekao slično: „Leteće automobile skoro sigurno nećemo moći da vidimo na taj način.“

Samo za bogate

Leteće automobile sebi ionako ne bi mogla da priušti većina ljudi, kaže Lesinski. „Može se očekivati da bi cena tih vozila bila negde između cene luksuznog sportskog automobila i sportskog aviona, dakle, sigurno nekoliko stotina hiljada evra“, dodaje Vadoš. On navodi da su se već javili prvi zainteresovani iako za sad još nema narudžbi. „Ipak, raduje nas činjenica da svet pokazuje interesovanje za kupovinom takvog vozila. Pokušaćemo da uskoro nabavimo potrebne dozvole. Za nekoliko godina leteći automobili već bi mogli da se vide“, kaže Vadoš.

I zaista, ukoliko „AeroMobil“ dobije potrebne dozvole, tada će leteći automobili postati stvarnost brže nego što to mnogi misle. Ipak, većina će ta vozila moći da gleda samo odozdo i pita se: „Šta je to u vazduhu? Ptica? Avion?“ – „Ne, to je leteći automobil!“

Leave a Reply