RNIDSRNIDS

Svetska internet trgovina je u konstantnom rastu, a tokom poslednjih nekoliko godina, ova industrija je doživela još veći procvat zbog globalnih događaja koji su promenili način na koji ljudi kupuju i prodaju proizvode. Domaći internet trgovci su takođe ušli u ovaj trend, a podaci Narodne banke Srbije pokazuju da je tokom 2022. godine obavljeno preko 42 miliona transakcija na internetu u Srbiji, uz vrednost od 1,2 milijarde evra. I dok je onlajn trgovina postala neizostavni deo poslovanja, postavlja se pitanje koliko je domen bitan za uspeh web shopa i zašto mnogi privrednici treba da obrate pažnju na ovu ključnu komponentu.

Primer Jeffa Bezosa i Važnost Domena

Da bismo shvatili koliko je domen važan, možemo se osvrnuti na primer jednog od najbogatijih ljudi na svetu, Jeffa Bezosa, osnivača Amazona. Amazon je postao globalni gigant u oblasti e-trgovine, i gotovo svako ko je koristio internet za kupovinu zna za ovu platformu. Ali šta bi se dogodilo da je neko drugi registrovao domen amazon.com pre nego što je Jeff Bezos to učinio?

Ovaj scenarijo je veoma malo verovatan, jer je Jeff Bezos veoma pažljivo postupao sa svojim poslovnim resursima. Domen amazon.com bio je ključna tačka pristupa njegovom internet biznisu, i ne postoji šansa da bi dozvolio da neko drugi upravlja njime. Međutim, za mnoge male i srednje velike preduzeća, ovo nije tako očigledno.

Osnovna Pravila za Domen Veb Prodavnice

Jedno od osnovnih pravila za uspešno vođenje veb prodavnice jeste da domen pripada samoj firmi. Nažalost, mnogi preduzetnici često zanemaruju ovu činjenicu. Analiza 1.000 veb prodavnica u Srbiji, sprovedena od strane RNIDS-a, pokazala je da u 21,6% slučajeva domen na kome se nalazi veb prodavnica pripada fizičkom licu, a ne firmi. Još gore, 8% domena registrovano je na firmu koja nije navedena kao vlasnik veb prodavnice na sajtu.

Ovo je ozbiljan problem jer ukoliko domen ne pripada firmi, postoji rizik da će neko drugi moći da ga kontroliše ili da će ga prodati. Osim toga, ukoliko domen nije jasno povezan sa firmom, to može stvoriti nedoumicu kod potrošača i smanjiti poverenje u brend.

Prednosti Korišćenja Imejl Adrese na Vlastitom Domenu

Pored samog domena, još jedan ključni aspekt uspešnog web shopa je korišćenje imejl adrese na vlastitom domenu. Prema istraživanju RNIDS-a, 87,1% veb trgovaca koristi imejl adrese na vlastitom domenu. Ovo je važno iz više razloga.

Prvo, korišćenje vlastite imejl adrese pruža veći nivo profesionalizma i ozbiljnosti. Kupci će više verovati firmi koja koristi imejl adrese na vlastitom domenu u odnosu na onu koja koristi besplatne imejl adrese (npr. na gmail.com ili yahoo.com).

Drugo, lokalna pretraga je postala ključna za web prodavnice koje žele da privuku domaću publiku. Google i druge pretrage često favorizuju web stranice sa lokalnim domenima, kao što je .rs za Srbiju. Ovo je posebno važno za veb prodavnice koje se usmeravaju na domaće tržište. Istraživanje RNIDS-a pokazalo je da se sajtovima na .rs domenu dvostruko više veruje u odnosu na one sa .com domenom.

Cena vs. Vrednost Domena

Mnogi privrednici možda potcenjuju vrednost domena jer smatraju da je on jeftin i da plaćanje godišnje registracije košta samo par desetina evra. Međutim, treba razumeti razliku između cene i vrednosti domena. Domen možda nije skup u smislu novca koji treba da se izdvoji za njegovu registraciju, ali je definitivno dragocen poslovni resurs.

Velike svetske kompanije poput Google-a, Facebook-a i Amazon-a razvijale su se na svojim domenima i stvorile su brendove vredne milijarde dolara. Vrednost tih domena danas je ogromna, dok je cena registracije bila relativno mala. Ovo pokazuje koliko je važno razmišljati dugoročno i postupati pažljivo kada je u pitanju izbor i upravljanje domenom za veb prodavnicu.

Domen kao neophodna komponenta za uspešno poslovanje veb prodavnica

U svetu sveprisutnog interneta, domen je postao neophodna komponenta za uspešno poslovanje veb prodavnica. Izbor pravilnog domena, koji pripada firmi i koji se jasno povezuje sa brendom, može značajno doprineti uspehu web shopa. Takođe, korišćenje vlastite imejl adrese na vlastitom domenu i izbor lokalnog domena, ako je to relevantno, takođe su ključni faktori za izgradnju poverenja kod potrošača i poboljšanje vidljivosti na internetu.

Nikada ne treba potcenjivati vrednost domena, bez obzira na to koliko izgleda jeftin. Dugoročno razmišljanje i briga o pravilnom upravljanju domenom mogu sačuvati vašu veb prodavnicu od nepotrebnih problema i doprineti njenom uspehu. Kao što je Jeff Bezos shvatio sa Amazonom, domen može biti ključna tačka pristupa vašem biznisu i vredan resurs koji se ne sme zanemariti.